9 Ocak 2024 Salı

YÜZDE 7-10 ENFLASYONA HAZIR OLUN VEYA EKONOMİNİN GÜNAHINA GİRMEK

F: Cahit Uyanık

Cahit UYANIK 

Bir ekmek almaya gittim

Ankara Halk Ekmek 5 TL'den 6,5 TL'ye çıkmış

Yani yüzde 30 zam yemiş.

Ekmeğin TÜFE'deki ağırlığı yüzde 2,5...

E o zaman...

Türkiye genelinde ekmeğe ortalama yüzde 30 zam gelirse ki bu mümkün,

Şubat ayında açıklanacak Ocak ayı enflasyonu

Hiç bir şeye zam gelmese, sadece ekmek fiyatı artsa;

Yüzde 0,008 yani yüzde 1'in biraz altında hesaplanır. 

TÜFE'de sanirim yaklaşık 450 mal bulunuyor

Bunların içinde yılın ilk günlerinde yüzde 2 civarında zam yiyen akaryakıt grubu da var. 

Daha ay uzun, akaryakıta birkaç defa daha zam görebiliriz.

Süt ürünleri, et, yumurta, taze meyve sebze, araba, giyecek vd. unutmayalım

Ocak ayında doğal gaz ve elektriğe zam yapılmamasına rağmen durum böyle.

Ezcümle, ben Ocak-2024 enflasyonunun yüzde 7-10 arasında çıkacağını düşünüyorum.

Tabii bu işe, hesaba rufailer (TÜİK) karışmazsa...

(Bu yazı 06 Ocak 2024 tarihinde Facebook sayfamda yayınlanmıştır.)


EKONOMİNİN GÜNAHINA GİRMEK

Ben yüzde 7-10 arası tahmin etmiştim.

TÜİK Ocak-2024 enflasyonunu yüzde 6,70 açıkladı

Yalnız, daha fazla güvenilir olan ENAG'ın hesabı yüzde 9,38...

Yani benim tahmin aralığım içinde...

İki hesaplamanın aritmetik ortalaması yüzde 8,04...

Bu da benim çarşı pazar gezerken ve twitterdan falan izlediğim zamlara ait tahmin aralığının içinde kalıyor.

TÜİK Ocak gıda enflasyonu (Endeks icindeki ağırlıği en yüksek harcama grubu) yüzde 5,2 diyor ki

Çarşı pazar bunun tam tersini söylüyor 

Bence bu grubun enflasyonu yüzde 10 civarında

Eğer bu hesaplamalara doğru dürüst yansıtilsaydi

Genel fiyat endeksi yüzde 8,5-9 civarında artacaktı.

Birileri ekonominin günahına fena giriyor

Veya bir başka söylemle kul hakkı yiyip duruyor.

Acaba kim veya kimler ola ki?

(Bu yazı 05 Şubat 2024 tarihinde Facebook sayfamda yayınlanmıştır.)


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder