11 Kasım 2022 Cuma

ANKARA'NIN GÜN GÖRMÜŞ PASTANESİ AKMAN'IN SERENCAMI (SONU)

Cahit UYANIK

1935'ten bir ilan... Ankara'nın ünlü pastanesi Akman'ın... 

Ulus'taki yeri kapanmıştı sanırım 10 sene kadar önce... Çok üzülmüştüm. İstanbul Yolu (Fatih Sultan Mehmet Bulvarı) üzerinde bir yere gitti diye biliyordum. Modern bir imalat yeri yaptırmış dedilerdi... Acity'nin oralarda bir işyeri sitesine... Aynı zamanda pastanesi de olacaktı girişinde... Ama olmamış, açmamışlar.  

Web sitelerinde "1936’dan beri Ankara’da Boza’nın tek adresi. 2013 yılından itibaren, siz Ankaralılara sadece boza üretmeye karar verdik. Şimdilerde Erciyes İş Merkezlerindeki Ankara’nın ilk ve tek Boza Fabrikasında tüm Ankara’ya Boza üretip 400’den fazla noktaya dağıtımını sağlıyoruz" yazıyor; lisan-ı münasip bir veda olarak... Kızılay-Selanik Caddesinde şubesi vardı. O da kapanmış anlaşılan... 

Tüm dünya eskiyi korumak peşinde, biz değil; hayret bir şey... Zaman zaman takıldığım bir yerdi. Bazen Ulus'ta, bazen Kızılay'da... Özellikle tulumba tatlısını çok severdim; çok yedim. Orada yer, 1 kilo da alıp eve götürürdüm. Antepliye tatlı beğendirmek zordur, malumunuz... Kötü yapıldığında insanın midesine oturan bu tatlı, Akman'da çok hafiftir gerçekten. Diğer pasta, börek ve sandviçleri de nefistir. Akman'ın acıbadem ve un kurabiyeleri de iri iriydi hani; öksüz doyuran cinsinden... Bir de bozası ile Ankara'nın keskin soğuğunda insanı ısıtan sahlepi unutulmazdı...


Bursalıymış demek kurucusu, bilmiyordum. İlk dükkanı Ulus'taymış. Şimdiki Anafartalar Çarşısının arkasında... Antep'te bir Zincirli Cami vardır, Ankara'da da varmış... Önünden gelip geçilir Ulus'ta... Ağırbaşlı durur hep; o betonarme yüksek binaların arasında... Akman, 1935'te adresi ne güzel tarif etmiş Zincirli Camiyi refere ederek... 

(Bazı camilerin kapısına zincir asılır,  böylece çarpmamak için başını eğip girmek zorunda kalırsın içeriye... Allah'ın önündeki zayıflığımızı anlatır derler bu başımızı eğdiren zincirler... Gözünün önünü bile göremeyen kibirli, kendini beğenmiş, hırs küpü tipler için konulurmuş eskiden; keşke şimdi de konulsa tüm camilere...)

Lafı uzattım, sürçülisan için af dilerim. Meğer ki Ulus'tan ve Kızılay'dan gidince, bir tarihi de beraberinde götürmüş Akman... Bu ilanı görünce anladım.

(Bu yazı 10 Kasım 2022 tarihinde Facebook sayfamda yayınlanmıştır.)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder