2 Mayıs 2015 Cumartesi

EKOKULAK: OSMANLI DÖNEMİ GAZETESİNDEKİ 'KOCA ARANIYOR' İLANI...



Cahit UYANIK

Ekonomi çoğu kişi için soğuk bir uğraş alanıdır. Ama kesinlikle bunu hak etmez. Ekonomi, insan özelinde ele alındığında hayata bakış ve gelecek arayışlarının genel ismidir, o kadar... Ekonomi kimi için para pul faiz hesabıdır, kimi için rant vaat eden büyük bir araziyi kapatmak... Bazılarımız mal ve rakam çoğaltarak geleceği garantilemek isteriz; bazılarımız da geleceği parlak bir genç adam ararız...

Tıpkı az sonra okuyacağınız ve Osmanlı döneminde yayımlanan bir gazeteden alıntı yaptığım 'İstikbali parlak' rumuzlu eş arıyorum ilanında olduğu gibi... Birazcık olsun gülümserseniz ne mutlu bana:

"28 yaşında bir kadınım. Zevcim 3 sene önce mukaddem vefat etti. İzdivaç etmek istiyorum. Ayda 10 lira pederimden, 24 lira çiftliklerimden alırım. İstikbali parlak bir genç ile teşrik-i hayat etmek istiyorum. Şeraitimi (şartlarımı) yazıyorum:

1) Hiç evlenmemiş olmak
2) Şiir ve musikiyi sevmek. Asabi olmamak. Tenasüb-i endam (düzgün görünümde) olmak.
3) İstikbali parlak olmak.
4) Para lazım değil, gönlü kibar olmalı.
5) Bir ailenin bir erkeği olacağından idare-i beytiyyeye (ev idaresine) vakıf olmak.
6) İşret istimal (içki kullanmak) etmemiş olmak.
7) Tahsil-i ali (eğitim) görmüş olmak. Otuz yaşından ziyade olmamak. 

Bu şeraite haiz olanların Malumat'ta adresleriyle beraber beyan-ı efkar etmelerini isterim."

(Bu yazı, Ankara Ticaret Odası-ATO yayın organı  Ekonomik Denge Dergisindeki 'Ekokulak' köşesinde Ekim-2003 tarihinde yayınlanmıştır)  

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder