15 Ocak 2015 Perşembe

TÜRKİYE’DE HER 10 ÜNİVERSİTE MEZUNUNDAN 3’Ü YAPTIĞI İŞE GÖRE ‘AŞIRI EĞİTİMLİ'


Bu araştırmanın sonuçları üniversite tercihini yapan gençlerin moralini bozabilir  

TÜRKİYE’DE HER 10 ÜNİVERSİTE MEZUNUNDAN
3’Ü YAPTIĞI İŞE GÖRE ‘AŞIRI EĞİTİMLİ’…

TÜRKİYE’DE HER 10 ÜNİVERSİTE MEZUNUNDAN
3’Ü ALDIĞI EĞİTİMDEN DAHA DÜŞÜK BİR İŞTE ÇALIŞIYOR

Türkiye’de yüz binlerce gencin yaşamları boyunca yürütecekleri mesleklerine ilişkin üniversite tercihlerini henüz yeni yaptığı bugünlerde, ilginç bir araştırmanın sonuçları açıklandı. Buna göre, Türkiye’de halen istihdam edilen her 10 üniversite mezunundan 3’ü, yaptığı işe göre ‘aşırı eğitim’ almış durumda. Lise veya daha az düzeyde eğitimli mezunların yürütebileceği işleri, üniversite mezunlarının yapması anlamına da gelen ‘aşırı eğitimlilik oranı’;  Türkiye’deki üniversite mezunları arasında yüzde 31.8 olarak belirlendi.

Araştırma sonuçları
TOBB ETÜ SPM’de açıklandı

Gazi Üniversitesinden IŞIL KURNAZ, “İşgücü Piyasasında Uyumsuz Eşleşme: Yoksa Bu İş İçin Fazla mıyım?” başlıklı araştırmasının sonuçlarını TOBB ETÜ Sosyal Politikalar Uygulama ve Araştırma Merkezi’nde (SPM) düzenlenen toplantıda açıkladı. SPM Direktörü PROF. DR. SERDAR SAYAN toplantının açılışında konuşurken, Türkiye’de işgücü piyasasında büyük uyumsuzluklar yaşandığını; çalışanların da, şirketlerin de aradığı nitelikte işi veya elemanı bulamadığından şikayetçi olduğunu ifade ederek, “Daha yüksek eğitim sahibi olmak, daha yüksek gelir veya daha iyi kariyer anlamına gelmiyor. İşsizlik riskini de azaltmıyor. Aşırı eğitim görmüş olmak, işsizliğin veya aldığı eğitimden daha düşük bir işte çalışmanın sebeplerinden birisidir” diye konuştu.

Sorun sadece diplomalı işsizlik değil,
aşırı eğitimlilik de ciddi oranda yüksek

KURNAZ ise sunumunda TÜİK’in Nisan-2014 tarihli en yeni verilerine göre genç üniversite mezunlarının üçte birinin işsiz olduğunu ifade ederek; “İşgücü piyasasında diplomalı işsizlik sorununun yanı sıra ‘aşırı eğitimlilik’ sorunu da yaşanıyor. Türkiye işgücü piyasasında aşırı eğitimlilik oranını (15-64 yaş arası üniversite mezunları) yüzde 31.8 olarak belirledik. Yeni çalışmaya başlamış üniversite mezunu gençlerin (15-24 yaş arası nüfus) yüzde 54’ü de, yani her iki gençten birisi aşırı eğitimli... Bu veriler, daha zorlu ve daha iyi işler yapabilecek donanıma sahipken, üniversite mezunlarının eğitimlerine uygun iş bulamadıklarını gösteriyor. Yani okuldan işe geçiş sürecinde ciddi zorluklar yaşanıyor” diye konuştu.

“Diploma işe yaramıyor mu?”
sorusunu dünyadaki tüm gençler soruyor

KURNAZ, bu durumun üniversite mezunu gençler arasında (Diploma işe yaramıyor mu?) gibi bir düşünceye yol açtığını ifade ederek, benzeri problemin başta Avrupa ülkeleri olmak üzere tüm dünyada yaşandığını ve genç işsizliğine yönelik daha ayrıntılı verilere ulaşılmaya çalışıldığını bildirdi. KURNAZ, OECD ülkeleri genelinde işgücünde nitelik uyumsuzluğu ortalamasının yüzde 25 iken, Türkiye’de yüzde 40 olduğuna dikkat çekerek, “Ortalamanın çok üzerindeyiz. Ne yazık ki, bu listenin ilk sıralarında olmak arzu edilir bir şey değil” değerlendirmesinde bulundu.    

*********************

Türkiye’de eğitim-istihdam
ilişkisi alarm veriyor

Gazi Üniversitesinden KURNAZ’ın araştırmasında ulaştığı diğer sonuçlar şöyle:

* Türkiyenin eğitim sistemi ve işgücü piyasasının kendine has özellikleri nedeniyle gerek öğrenim alanı, gerekse meslek ya da iş konusunda, gençlerin seçim yapma olanakları oldukça sınırlı.
* Türkiye’de yükseköğretime katılım oranı giderek genişliyor. Ama bir taraftan eğitimli genç işsizliğinin, diğer taraftan eğitim düzeylerine ve/veya eğitim alanlarına uygun olmayan işlerde çalışanların sayısının yüksek olması, eğitim-istihdam ilişkisinin alarm verdiğini gösteriyor.
* Türkiye’de üniversiteye giriş hala en önemli toplumsal meselelerden biri. Türkiyede  eğitim sistemi ve işgücü piyasasının ihtiyaçları arasında ilişki kurulmadıkça, devlet ve aileler tarafından her yıl milyonlarca liranın harcandığı üniversite eğitiminin, beklentileri karşılamayan bir yatırım haline dönüşmesinin önüne geçilemeyecek. 
----------------------------------

Yaptığı işe göre aşırı eğitimlilikte
OECD ülkeleri arasında üçüncüyüz

KURNAZ’ın çalışmasına göre; Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Teşkilatı (OECD), tüm çalışabilir nüfus içindeki pay cinsinden hesaplayarak, Türkiye’deki aşırı eğitimlilik oranını  yüzde 40 olarak belirledi. Türkiye, bu oranla OECD’ye üye ülkeler arasında; Hollanda (yüzde 40.8) ve Meksika’nın (yüzde 40.3) ardından üçüncü sırada bulunuyor. OECD ortalaması ise yüzde 25.

 Tablo 1: OECD Ülkelerinde Nitelik Uyumsuzluğu (Yüzde)
Aşırı Nitelikli İşgücü Oranı (Yüzde)
Hollanda
40.8
Avusturya
23.9
Meksika
40.3
Kanada
23.7
Türkiye
40.0
İsrail
23.6
Avustralya
39.6
İtalya
23.5
Şili
37.4
Fransa
20.1
Amerika
36.4
Norveç
18.3
Brezilya
32.4
İsviçre
17.6
Japonya
33.9
Almanya
17.3
Portekiz
33.1
Macaristan
13.1
İspanya
32.6
Çek Cumhuriyeti
12.2
Danimarka
32.6
Slovakya
8.9
Yunanistan
32.0
İngiltere
8.4
İsveç
30.8
Avusturya
23.9
Kore
25.7
Kanada
23.7
OECD Ortalaması
25.3
Kaynak: OECD, Qualification Mismatch in OECD and Selected Countries, 2011.

***************************

Tablo 2: İstihdamda Yer Alan Yükseköğretim Mezunları
Arasındaki Uyumsuz Eşleşme Düzeyi
Meslek Grubu
(ISCO 08)
Yaş Grubu
(Bin Kişi)

15- 24 Yaş Grubu
(Genç Nüfus)

15- 64 Yaş Grubu
(Çalışma Çağındaki Nüfus)
Kod
Meslek Grupları
1
Yöneticiler
13
621
2
Profesyonel Meslek Mensupları
127
2.196
3
Teknisyenler, Teknikerler ve Yardımcı Profesyonel Meslek Mensupları
75
579
Uyumlu Eşleşme
215
3.396
4
Büro Hizmetlerinde Çalışan Elemanlar
84
707
5
Hizmet ve Satış Elemanları
106
562
6
Nitelikli Tarım, Ormancılık ve Su Ürünleri Çalışanları
10
56
7
Sanatkarlar ve İlgili İşlerde Çalışanlar
31
125
8
Tesis ve Makine Operatörleri ve Montajcılar
5
60
9
Nitelik Gerektirmeyen İşlerde Çalışanlar
20
75
Uyumsuz Eşleşme
(Aşırı Eğitimli)
256
(%54.3)
1.585
(%31.8)
Kaynak: TÜİK, Hanehaklı İşgücü Anketi Sonuçları, Mart 2014

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder