Milli Prodüktivite Merkezi (MPM) sorunlu işletmelere 'check-up' hizmeti veriyor. Cüzi bir masraf karşılığında sizi aylardır uğraştıran bir soruna 1 günde çözüm bulabilirsiniz.
Cahit UYANIK
Yıllardır bin bir uğraş içinde kurduğunuz işletmenizde ufak tefek sorunlar baş gösterdi. Bu durumun ileride daha büyüyebileceğini ve şirketinize zor anlar yaşatabileceğini hissediyorsunuz. Kendinize göre aldığınız birkaç önlem ise bir türlü istediğiniz sonuçları elde etmenize yaramadı. Bu sorundan nasıl kurtulacağınızı kestiremiyorsunuz.
Artık Türkiye'de 'İşletme doktorları' var. Ankara'da kurulu bulunan Milli Prodüktivite Merkezi (MPM) Danışmanlık Bölümü uzmanları sorunlu işletmeleri, istemeleri halinde bir 'check-up'a tabi tutuyor. Şirketinizi küçük bir ücret karşılığında muayene masasına yatırıp sorunları teşhis edip, kısa süre içinde neler yapılması gerektiğine dair bir rapor hazırlayıp önünüze koyuyorlar. Gerisi size kalıyor. Hastalıklarla nasıl mücadele edeceğinize kendiniz karar vereceksiniz. Ya çözümü siz yaratacaksınız ya da MPM'nin 'işletme doktorları'yla çalışmaya devam edeceksiniz.
İşletme doktorlarının yardımına ihtiyaç duyuyorsanız yapmanız gereken ilk şey "İşletmemizde verimlilikle ilgili bazı sorunlarımız var. Bir teşhis çalışması için uzmanlarınızın ziyaretini bekliyoruz" gibisinden bir resmi yazı yazarak MPM'nin Danışmanlık Bölümüne fakslamak... Bu faks metninin altında şirket genel müdürü veya yönetim kurulu başkanının imzasının bulunması gerekiyor. Bu imzaya bürokratik nedenler dolayısıyla değil, uzmanlar teşhis çalışmasına gittiklerinde işletmede sorunlar çıkmaması için gerek duyuluyor. Başvuru yazısının orta düzeydeki bir yöneticiden gelmesi, uzmana bu birim dışında sağlıklı ve doğru bilgiler aktarılmaması gibi sorunlar yaşatabiliyor.
Bu başvurulan sonra MPM'nin 1 mühendis ve 1 işletme-iktisat kökenli uzmanından oluşan ekibi ziyaretinize geliyor. Bu uzmanlar sorunun esasına inebilmek için çalışmalarına başlıyor. Türkçe’ye teşhis veya tanı olarak çevrilebilen 'diagnostik' çalışması 1 gün içinde tamamlanıyor. İşletmeler genellikle sınırlı birimleri için çözümler istese de, sorunun kaynağının başka bir yerde yatabileceği düşüncesiyle tüm organizasyon yapısı gözden geçiriliyor. MPM Danışmanlık Bölümü Başkanı Serdar Tan, sık sık yaşadıkları bu sorunu güncel bir örnekle dile getiriyor:
"Bugünlerde ISO-9000 ile ilgili başvurular arttı. Talep sahipleri, kaliteyle ilgili sorunlarının çözülmesini istiyor. Biz de onlara kalite bölümünün yaşadığı sorunların büyük bir çoğunlukla ürün tasarımı, üretim birimi, pazarlama, satış sonrası hizmet gibi birimlerden kaynaklanabileceğini belirtiyoruz. Onlara işletmeyi bir bütün halinde incelememizin daha yararlı olacağını izah ediyoruz."
'İşletme körlüğü'ne çözüm
Diagnostik çalışmasının esas mantığını ise teoride 'işletme körlüğü' olarak bilinen olay oluşturuyor. Başka bir deyişle işletmede her gün aynı işlerin yapılıyor olması, 'bir basit kusurun yapılan işin bir parçası' olarak değerlendirilmesine yol açabiliyor. Dışarıdan bakan uzman bir göz, anlamsızlığı işaretleyebiliyor. Yöneticilere yöneltilen küçük sorular, bu duruma kendilerinin de dikkatinin çekilmesine yol açıyor. Çoğu zaman sorun, daha soruşturma aşamasında bir çözüme kavuşuyor. Bu duruma örnek vermek gerekirse, İstanbul'daki bir işletmenin 'Neden ihracata yönelmiyorsunuz?' sorusunun hemen ardından giriştiği çalışmalarla 200 milyon liralık bağlantı yapması insanı etkiliyor.
Bir gün süren bu çalışmanın ardından tüm bilgilerle Merkez'e dönen uzmanlar, en geç 1 hafta içinde raporlarını hazırlayarak işletmeye gönderiyor. Raporda, işletmede gözlemledikleri sorunlar, nereden kaynaklandığı ve çözüm önerileri yer alıyor. Toplam 15-20 sayfalık bu ön inceleme raporunu değerlendirmek ise işletme yöneticilerine kalmış bir şey... Bu önerileri kendi başlarına uygulayacaklarına inanıyorlarsa, işletme doktorlarının görevi bitiyor. Ancak raporun uygulanması için MPM'nin danışmanlığını isteyenlerle yeni görüşmeler yapılması kaçınılmaz.
'Danışmanlık projesi' olarak adlandırılan bu ikinci aşama çalışmasına iki MPM uzmanının yanı sıra işletmenin kendi bünyesinden vereceği bazı elemanlar da katılıyor. MPM uzmanları işletmenin kendi elemanlarıyla ortaklaşa yürüttükleri bu çalışmalarda zaman zaman bunuyor. Bu aşamada işletmenin yaşadığı sorunlar, en uygun yöntemler belirlenerek çözülüyor. Bu konuya bir örnek vermek gerekirse, İstanbul'da faaliyet gösteren büyük bir beyaz eşya üreticisine kurulan 'verimlilik ölçümü sistemi'yle elemanların üretimleri kontrol altına alınmış. Bu çalışma sonrasında üretim maliyetlerinde yüzde 20'ye varan tasarruf sağlanabilmiş. Yine İstanbul'da kurulu olan bir otomotiv yan sanayi üreticisine önerilen ve uygulanan uzun erimli planlama, organizasyon sisteminde yeni bir düzenleme ve maliyet muhasebesi sisteminin kurulması sayesinde yıllık satış miktarı 20 milyon dolardan 30 milyon dolara çıkmış.
MPM'nin Danışmanlık Bölümü 1988 yılında geçirdiği reorganizasyon sonrasında kurulmuş. Şu anda 19 uzman hizmet veriyor. Danışmanlık ücretleri belirlenirken ana ilke 'maliyetlerinin karşılanması' olmuş. Bir uzmanın MPM'ye tüm yönleriyle maliyeti 30 milyon lira. Buradan hareketle 1 günlük diagnostik çalışmasının karşılığı 4 milyon lira ve yol-konaklama giderleri olarak uygulanıyor. Eğer ikinci aşamaya geçilmesine karar verilirse işletmenin uzmanın aylık 30 milyon lira olan masraflarını karşılaması isteniyor. Yani bir MPM uzmanı 6 ay boyunca bir işletmeye danışmanlık veriyorsa bunun toplam bedeli 180 milyon lira civarında... Bölüm Başkanı Tan "Fiyatlamayı ucuz tutsak önemsenmeyebilirdi, pahalı tutsak müşteri bulamayabilirdik. O nedenle maliyetinin karşılanmasını yeterli bulduk. Amaç, insanlarımızı danışmanlık hizmetlerine aşina hale getirmek" diye konuşuyor.
Danışmanlık Bölümü 1988 yılından bu yana 200'ü aşkın işletmeye diagnostik uygulamış. Bunlardan yüzde 20'si ikinci aşamaya geçip MPM uzmanlarıyla işbirliği yapmış. Uzman sayısındaki yetersizlik, bu birimin çok geniş bir kitleye hizmet vermesini engelliyor. Ancak önümüzdeki aylarda özellikle üniversitelere başvurarak uzman kadrosunun genişletilmesi düşünülüyor. Evet siz de işletmenize bir 'check-up' yaptırmak istiyorsanız MPM'nin (4) 427 30 22 no'lu faksına başvurarak işletme doktorlarından yararlanabilirsiniz.
MPM'nin Check-Up Hizmetinden Kimler Yararlandı?
Abalıoğlu, Alpat, Asaş, Asya Meyve Suları, Aytemizler, Alarko, Borusan, Butik Golden, Cevher, Çukurova Elektrik, EGO, Emlak Bankası, Erzurum Tansa, Eti Gıda, Opel-Vectra, Güneydoğu Birlik, Kalafatoğlu, Hisarlar, İnci Akü, Kordsa, Köyteks, MKE, Plastaş, Petlas, Roketsan, Sagra, Silsa, Şeker Fabrikaları, Taksan, Tarişbank, Tire Kutsan, TPAO, Yapı Merkezi, Yasaş.
(Bu haber haftalık Ekonomik Trend dergisinin 29 Ağustos - 04 Eylül 1993 Tarih, Yıl: 1, Sayı: 21'de yayınlanmıştır.)
Not: 17 Ağustos 2011 tarihinde Resmi Gazetede yayımlanan KHK'ye göre Milli Prodüktivite Merkezi (MPM) kapatılarak, Türkiye Cumhuriyeti Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı ile birleştirilmiş ve bakanlık bünyesinde Verimlilik Genel Müdürlüğü kurulmuştur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder