26 Mayıs 2022 Perşembe

İKTİDAR DEĞİŞİRSE EKONOMİDE REEL BİR PLAN DİSİPLİNİNE YENİDEN DÖNÜLÜR MÜ?

Cahit UYANIK

Bundan 22 yıl önce...

Ekonomi Muhabirleri Derneğimizin (EMD)

Yayın organı Ekonom'a...

Sevgili dostum Orsoy Girgiç'le (Kendisi ülkemizin en iyi planlama veya DPT muhabiridir bence...) beraber, meşakkatli bir çalışmayla bir kapak hazırlamıştık: 

"8. Plan: Kritik Kavşakta Bekliyor"


Kapağı 2001-2005 yıllarını kapsayacak 8. Plan hazırlıklarını kamuoyunun dikkatine getirmek için yazmıştık.

Biz ekonomi muhabirleri de ciddi ekonomik planlamacılar da...

8. Plan'ı...

bekleyen dağ gibi ekonomik meseleleri çözebilmek için bir yol haritası olarak görüyorduk.

8. Plan aynı zamanda Türkiye'nin 22 yıllık 3. Perspektif Planı'nı da içerecekti ki;

Bu da bizi, 2001-2023 dönemini kapsadığı için Cumhuriyet'in 100. Kuruluş Yıldönümüne taşıyacaktı.

Biz bu kapağı yazdıktan 1 yıl sonra, ülke olarak

Dev gibi bir 2001 Ekonomik Krizine girdik.

Devam eden yıllarda...

2008 Dünya Finans ve Ekonomik Krizinin yanı sıra...

Ülke olarak irili-ufaklı pek çok ekonomik ve sosyal krizi yaşadık ve hala da yaşıyoruz.


Maalesef, özellikle 2010 yılından itibaren ekonomi yönetimi, plan disiplininden hızla uzaklaştırıldı.

Bunun sonucu olarak DPT kapatıldı ve ülke ekonomisi adım adım batağa sürüklenir oldu.

Plan disiplini sürse ve saygı duyulsaydı

Emin olun ki ekonomi  bu hale gelmezdi.


Umudum az ama

Halk, 2023'te bir iktidar değişimine yol verirse...

Eminim ki yeni hükümetin ekonomi yönetiminin ilk el atacağı şey 

planlı ekonomiye geri dönüş olacaktır.

Bu gidişatı hissediyor ve alametlerini mutlulukla izliyorum

Çünkü ufku 2 trilyon dolar olan ama hatalı yönetim sebebiyle 750 milyar dolarda patinaj yaptırılan Türkiye ekonomisi iki dudak arasından, bilinçsizce, gündelik kararlarla yönetilemez.

Ekonomi 2 trilyon dolara doğru ilerlemezse...

Ne çocuklarımıza iş bulabiliriz ne yüksek enflasyondan kurtulabiliriz...

Bunu yapabilmek için ekonomik üretim süreçleri, hukuk ve eğitim sistemimizi yeniden düzenlemeliyiz


Kaliteli ve sürdürülebilir ekonomik büyüme...

Bilinçli, yurtsever, uzman isimlerden oluşan bir ekibin katılımcı ve ortak aklı önceleyen bir yaklaşımla...

Perspektif plan, plan, orta vadeli ekonomik ve mali program ile yıllık programlar hazırlamasını gerektirir. 


Siyaset cephesinde,

İktidar değişirse ekonomide reel bir plan disiplinine yenden dönülür mü?

Bu sorunun cevabının ne olacağı ve böyle güzel bir gelişmenin önümüzdeki 2 yılda yaşanıp yaşanmayacağını

Bekleyip göreceğiz, sabır...

Ama ben şimdiden kolları sıvıyorum karınca kararınca...

Ekonom'daki 22 yaşına gelen bu delikanlı kapağımızı yakında blogumda sizlerle paylaşacağım. 

Belki benim de çorbada tuzum olur.

(Bu yazı 26 Mayıs 2022 tarihinde Facebook sayfamda yayınlanmıştır.)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder