30 Mart 2023 Perşembe

KILIÇDAROĞLU'NUN ÇOK ÖNEM VERDİĞİ MR. ZELENKA'YI TANIR MISINIZ? VEYA SÖZ-LAF DİNLEMEME HASTALIĞIMIZ...

Cahit UYANIK

Bay Kemal'in SSK Genel Müdürü iken yazdığı bir bilimsel makalenin girişi...

Bu makaleyi bulunca, maziye daldım yine...

Nasıl mı?


Türkiye'de sosyal güvenlik sistemi...

İlk batış sinyallerini 70'li yıllara girerken verince...

Dünya Bankası'nın ünlü aktüerya uzmanı Mr. Zelenka Türkiye'ye davet edilmiş ve bir rapor yazdırılmıştı.

Zelenka 52 yıl önce yani 1971 yılında "Bu kafayla giderseniz sisteminiz 20 yıl içinde batar" diye bir rapor bırakıp gitmişti.

Elbette batmamak için yapılması gereken işlerin listesiyle beraber...


Ama laf-söz dinlememe hastalığımız yine depreşmiş...

Adam bunu söylememiş gibi...

Arabayı (Sosyal güvenlik sistemini) duvara çarptırmak için elinden geleni yapmıştı güzide (!?) siyasetçilerimiz.

Zelenka'nın bahsettiği o 20 yıl da...

Göz açıp kapatana kadar geçmiş...

Kılıçdaroğlu, batağa sürüklenen SSK'ya Genel Müdür olmuştu 90'lı yılların başında...

Gazeteci olarak sosyal güvenlik meselemizin nasıl çözülebileceğini konuştuğum Kılıçdaroğlu bana...

Bürokraside çok ünlü olan, herkesin bildiği ama kimsenin gereğini yapmadığı bu Zelenka raporundan bahseden ilk isim olmuştu.

Kılıçdaroğlu'nun makalesinde de Zelenka ile karşılaşınca...

Mr. Zelenka ile sizi tanıştırayım istedim.


Mr. Zelenka büyük olasılıkla vefat etmiştir şimdiye kadar...

Google taramasından ön ismini bile bulamadım zaten...

Kimdi, neden bu kadar ünlüydü?

Bu ilginç soyadı hangi milletten kaynaklanıyordu

Öğrenemedim.

(Türkiye'de Lucas Zelenka adlı bir futbolcu oynamış, Çek Cumhuriyetinden... Belki Çekoslovakyalıydı bizim Mr. Zelenka...)

Ve üzüldüm...

Ekonomi tarihçiliğinde çok geriyiz çoookkk...

(Bu yazı 30 Mart 2023 tarihinde Facebook sayfamda yayınlanmıştır)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder