5 Mart 2024 Salı

İŞYERİ RUHSATI İÇİN ARTIK 37 DEĞİL 7 EVRAK YETERLİ

Cahit UYANIK 

Bürokrasi işyeri açmak isteyenlerin kabusu olmaktan çıkıyor. Başbakanlık, işyeri açanların karşılaştıkları sıkıntıları göz önüne alarak yeni yönetmelik hazırladı. Artık bürokratik 37 evrak yerine 7 evrak yeterli olacak.

Bürokrasi herkesin ortak sıkıntısı. Ancak işyeri açmak için ruhsat almaya çalışanlar ya da yenilemek isteyenler evrakların çokluğu, hem de işlemlerin günler sürmesi yüzünden bürokrasiden en çok şikayet edenler arasında. Belediyeler, Emniyet Müdürlüğü ve Tarım İl Müdürlükleri bu işlemleri gerçekleştirmek isteyenlerin gereksiz ayrıntılarla en çok zorlandıkları birimlerin başında geliyor. 

Başbakanlığın hazırladığı ve 10 Ağustosta yürürlüğe giren İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatları Yönetmeliği ise "bürokrasi işkencesi"ni ortadan kaldırıyor. Yeni yönetmeliğe göre sıhhi bir işyeri açmak isteyenler 37 evrak yerine sadece 7 evrak hazırlayacak. 

Başbakanlık, yeni yönetmeliği hazırlamadan önce yaşanan sıkıntıları saptamak ve yeni yönetmelikte gidermek için Ankara'da ruhsat almış veya bu süreci yeni tamamlamış 357 kişiyle anket yaptı. Vatandaşlar ruhsat alırken en çok belediyeler, Emniyet Müdürlüğü ve Tarım İl Müdürlüğünde zorlandıklarını belirtti. Ruhsat sürecinin gereksiz ayrıntılar yüzünden zor ve yavaş yürüdüğü için sıkıntı yaşanması anketin bir başka sonucu. Katılanların yüzde 49,3'ü 5-9, yüzde 29,7'si de 15-19 adet belge hazırladıklarını söyledi. Belgeleri en hızlı bir haftada hazırlayabildiklerini belirten katılımcıların dörtte biri (yüzde 26,1), ruhsat işlemleri sırasında en az 3-4 görevli ile görüştüğünü söyledi.

Erdoğan'dan önsöz

Kamu yönetiminde bürokrasinin ve kırtasiyeciliğin azaltılması çalışmaları kapsamında Başbakanlık İdareyi Geliştirme Başkanlığının hazırladığı "İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatları" kitabına Başbakan Recep Tayyip Erdoğan önsöz yazdı. Erdoğan süreçlerin basitleştirilmesi ve kısaltılması,  gerekli olanlar dışında bilgi ve belge istenmeyerek vatandaşın hayatının kolaylaştırılmasının öncelikli hedefleri arasında bulunduğunu belirtti. Erdoğan yönetmeliğin işyerlerinin açılması sırasında karşılaşılan bürokrasi ve kırtasiyeciliğin azaltılması, yatırımcının önündeki engellerin kaldırılması ve yatırım sürecinin kolaylaştırılması amacına doğrudan katkıda bulunacağını bildirdi. 

Artık beyan esas alınacak 

Kitapta yeni kabul edilen Belediyeler, Büyükşehir Belediyeleri ve İl Özel İdaresi kanunları ile işyeri ruhsatlarını verme görevinin tamamen mahalli idarelere bırakıldığı anlatılarak, bu düzenlemenin sıhhi işyerleri (normal faaliyet yürütülecek işyeri), gayrisıhhi müesseseler (akaryakıt istasyonu, fırın gibi tehlikeli mal ticareti ve üretimi yapılan yerler) ve umuma açık istirahat ve eğlence yerlerini kapsadığı anlatıldı. 

Vatandaş odaklı yönetime geçilmesi için ruhsatlandırma işlemlerinin açık ve şeffaf kurallar halinde belirlenmesi, hazırlanacak belge sayısının netleştirilmesi ve ruhsatlandırma sürecinin kesin sürelere bağlanması gerektiği anlatılan kitapta, geçmişte keyfi uygulamalar sebebiyle ekonomik kapasitesi çok büyük işyerlerinin faaliyete geçmesinin aylarca gecikebildiği belirtildi. Yeni yönetmelikle ruhsatlar için sayısı azaltılarak belgelerde beyan usulünün benimsediği ifade edilen kitapta, getirilen sistemle ruhsatın hemen düzenlenerek başvuru sahibine verilmesinin esas alındığı kaydedildi.

Beyanla başvuru istediler

Ankete katılanların yüzde 88,2'si ruhsatların beyana dayalı olmasından dolayı memnun olacaklarını belirtmişti. Yüzde 55'i ise tüm belgeleri tamamlayarak başvurmalarına rağmen ertesi gün ruhsat alamadıklarını belirtti. Ankete katılanların yüzde 66,1'i ruhsat alımı sırasındaki işlemlerin adil ve kurallara uygun biçimde gerçekleştiğini düşünmelerine rağmen, yüzde 28'i görevlilerinin ilgili ve yönlendirici olmadığını kaydetti. Kitapta "Bu durum, görevlilerin işlem sürecini hızlandıracak donanıma sahip olmadıklarını göstermektedir" denildi. 

Bürokrasi en aza inecek 

Eski uygulamaya göre sıhhi işyeri açabilmek için 37 ayrı belge istenirken, yeni yönetmelik bu belgeleri 7'ye indirdi. Bu belgeler şöyle:

1-Başvuru formu,

2- Esnaf ve sanatkar ise sicil tasdiknamesi ile oda kayıt belgesi, 

3- Kat Mülkiyeti Kanununa tabi ise alınması gerekli izin, 

4- Özel yapı şeklini gerektiriyorsa gerekli izin belgesi, 

5- Karayolu trafik güvenliğini gerektiren işyeri ise gerekli izin,

6- İtfaiye raporu gerektiren işyeri ise itfaiye raporu, 

7- Umuma açık istirahat ve eğlence yeri ise mesafe krokisi.

(Bu haber, günlük ekonomi gazetesi Referans'ın 19 Ağustos 2005 tarihli sayısında yayınlanmıştır.)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder