14 Mayıs 2018 Pazartesi

TÜRKİYE YABANCI SERMAYE ÇEKMEK İÇİN PROMOSYON OFİSİ KURUYOR

YABANCI SERMAYEYE 'TASK FORCE'

Cahit UYANIK

Türkiye'de ciddi bir sorun haline gelen yabancı sermaye yatırımı çekilememesi konusuna çözüm arayışlarında yeni bir noktaya gelindi. Hazine Müsteşarlığı bünyesinde kurulacak olan Yabancı Sermaye Promosyon Ofisi'nin, ülke için yabancı sermaye arayacak bir 'task force' tipi örgütlenmeye gitmesi üzerinde duruluyor. 

Buna göre Hazine'de Türkiye ekonomisini çok iyi tanıyan, aynı zamanda dünya ekonomisindeki genel gidişatı çok iyi bilen uzmanlardan bir grup kurulması gündeme geldi. Bu uzmanlar, dünyada yabancı yatırımların hangi alanlara yatırım yapmak istediğini tespit ederek, Türkiye'de bu ortamın oluşturulması için çalışacak. Daha sonra bu yatırımcıların ayağına kadar giderek Türkiye'nin yatırım alanlarını pazarlayacak. Hazine yetkilileri, projeyi Dünya Bankası ve IMF'nin de desteklediğini belirttiler.

İki model üzerinde duruldu

Finansal Forum'un edindiği bilgiye göre yabancı sermayenin ilgisini çekmek için temmuz ayı ortasında yapılması planlanan Yatırımcı Konseyi'nin siyasi gelişmeler nedeniyle ertelenmesi çalışmaları bir nebze olsun aksattı. Hazine yetkilileri bu toplantı gerçekleşse idi, Türkiye'nin 2003 yılı için önemli bir adım atmış olacağını kaydettiler. Ancak yabancı sermaye konusundaki çalışmalarının sürdüğünü ifade eden yetkililer, IMF'ye sunulan niyet mektuplarında yer alan Yabancı Sermaye Promosyon Ofisi'nin nasıl bir yapılanmayla kurulacağı üzerinde durduklarını kaydettiler.

Bu konuda iki modelin tartışıldığını kaydeden yetkililer, bunlardan birincisinin Promosyon Ofisi'nin sadece talep edilen bilgileri aktaran, yabancı yatırımcılara sorunlarının çözülmesinde yardımcı olacak ve yabancı sermaye konusundaki uluslararası  çalışmaları koordine edecek bir yapılanma olduğunu kaydettiler. Ancak bu tip yapılanmaların diğer ülke örneklerinde bir promosyon ofisi değil danışma ofisine dönüştüğünü kaydeden yetkililer, "Böyle bir yapılanmanın devletin diğer kademelerinde bir yaptırım gücü yok. Sadece bir yetkili, bir başka yetkiliye rica edebiliyor. Bu da işlerin gecikmesine neden olabiliyor" şeklinde konuştular.

Pro-aktif model

Promosyon Ofisi'nde ikinci modelin ise daha 'pro-aktif' olduğunu kaydeden yetkililer, bu modelde yabancılarla daha sıkı ilişkiler kurulabildiğini kaydettiler. Promosyon Ofisi'nde oluşturulacak bir uzmanlar grubunun tüm dünya basınını ve diğer bilgi kaynaklarını tarayacağını, dünyadaki doğrudan yatırımların hangi alanlara yöneldiğini ve kimlerin bu yatırımlar için ne kadar fon ayırdığının tespit edileceğini kaydeden yetkililer, "Sonra dönüp Türkiye'ye bakılacak. Bu yatırımların önünde engellerimiz var mı? Bürokrasimiz bu konuda dağınık mı, toplu mu? Bu konuda bir plan çıkarılıp uygulanacak. Bu aşamada Ofis'in bazı yaptırım güçleri de olması lazım. Yabancı yatırımcı, çok eskiden kalma bir yasal düzenleme yüzünden bürokrasi ile boğuşmamalı" şeklinde konuştular. Yetkililer, yatırım alanının düzenlenmesinden sonra, uzmanlar grubunun yatırımcıların ayağına giderek sunum yapacaklarını belirtti. 
(Bu haber 23 Ağustos 2002 tarihinde Finansal Forum Gazetesinde yayınlanmıştır.) 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder