20 Ağustos 2022 Cumartesi

TEVFİK GÜNGÖR URAS'LA KÜÇÜK AMA ÖNEMLİ BİR ANIM VAR

TÜRK EKONOMİ BASININA 'AYŞE TEYZE' VE 'ALİ RIZA AMCA' KARAKTERLERİNİ ARMAĞAN EDEN GÜNGÖR URAS'LA KÜÇÜK AMA ÖNEMLİ BİR ANIM VAR

Cahit UYANIK


Prof. Dr. Tevfik Güngör Uras

Bugün Tevfik Güngör Uras'ın

Ölümünün 4. Yılı

Uras, ekonomiyi en basit ve anlaşılır şekilde anlatıp yazabilen bir isimdi.

Yerinin kolay kolay dolabileceğini sanmıyorum.

Onunla bir anım aklıma geldi, özgeçmişinde  Sabancı Holding'te de görev yaptığını okuyunca...



1988 yılı yaz ayları olmalı

Üniversiteden mezun olup,

Anadolu Ajansı Ekonomi Haberleri Müdürlüğünde çalışmaya başlamıştım

Hani o Sıhhiye Hanımeli Sokak'taki ünlü binanın 4. Katında...


Bir gün Müdürümüz Vecdi Seviğ

Beraberinde Sakıp Sabancı ve Tevfik Güngör Uras'la istihbarat salonumuza girdi.

Sabancı'yı hemen tanıdım, Uras ise Sabancı Holding'teki Aksigorta'da önemli bir yöneticilik görevindeymiş. (Sonradan öğrendim bunu)...

Uras, Dünya gazetesinde Olayların İçinden köşesini yazıyormuş. Sabah'ta da ekonomi yazan Uras, Ali Rıza Kardüz mahlasıyla aynı gazetede kendi deyimiyle 'gurme değil ama lokanta yazıları' kaleme alıyormuş. 

Çiçeği burnunda ekonomi muhabiri ben, bu üç köşenin tek sahibi olduğunu sonradan öğrendim tabii ki...


(Uras, 1998 yılında ekonomi ve lokanta yazılarıyla Milliyet'e geçti. Vefatına kadar Dünya ve Milliyet'te yazdı. Milliyet'teki yazılarında yarattığı Ayşe Teyze ve Ali Rıza Amca karakterleri, ekonomiyle ilgili basit sorular soruyor ama karmaşık cevapların da 'soruları kadar basit biçimde açıklanmasını' bekliyorlardı. E tabii bu işi merhum Uras'tan daha iyi yapabilecek kimse olamazdı. Bu sebeple olsa gerek Uras kadar, yarattığı bu iki karakter de ekonomi basınında adeta efsaneleşmiştir.)

Anıma dönersek...

Hepimiz ayağa kalkıp hoşgeldiniz dedik Sabancı ve Uras'a...

Ayaküstü birkaç konuşma, laf edildi

Müdürlüğün nasıl çalıştığı anlatıldı sonra...


Derken... 

Rahmetli Güngör Uras benim yanıma geldi

Nereden mezun olduğumu sordu

Hacettepe İİBF'den mezun olduğumu söyleyince...

Sabancı'ya dönüp "Sakıp bey, ekonomi gazeteciliğine gençlerin ilgisi artıyor. Bu gencimiz, sigortacı bankacı olmak, bizde çalışmak yerine bu mesleği seçmiş. Çok önemli birşey bu" dedi.

Sabancı da onu dikkatle dinleyip onayladı.

Sonradan çıkıp gittiler.

Onlar gidince bazı arkadaşlarım üstü kapalı bir iş teklifi aldığımı söylediler ama ben bu değerlendirmeyi ciddi bulmadım elbette... Beni daha çok 'önemli bir iş yapmış olma' kısmı ilgilendiriyordu merhum Uras'ın söylediği gibi... Bu tespitin isabeti bence; mesleğimiz hayli erozyona uğramış olsa bile,  üzerinden yıllar geçmiş olsa bile yerli yerinde duruyor. 

 Uras ve Sabancı'ya Allah rahmet eylesin.

(Bu yazı 19 Ağustos 2022 tarihinde Facebook sayfamda yayınlanmıştır.)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder