10 Temmuz 2015 Cuma

ÇİN PAZARINDA TUTUNMAK İÇİN SABIR VE DANIŞMANLIK HİZMETİ ŞART

Cahit UYANIK 
Türkiye'nin Çin Büyükelçiliği, bu ülke pazarına girmek isteyen girişimciler için bilgi notu hazırladı. Notta Türklerin ne istediklerini bilmeden ve yeterince araştırma yapmadan Çin'de iş yapmak istedikleri vurgulandı.
Türkiye'nin Çin Büyükelçiliği Ticaret Müşavirliği, bu ülke pazarına girmek isteyen girişimciler için samimi uyarılar içeren bir bilgi notu hazırladı. "Bu ülkeyi Batı dünyasının değerleriyle anlayabilmek imkân dahilinde bulunmamaktadır" uyarısı ile başlayan notta, şu ana kadar Çin'le kurulan iş ilişkilerinde yaşanan bazı olaylar bu görüşü desteklemek için örneklenerek anlatıldı. Notta Çin'le uzun vadeli ilişkiler kurabilmek için profesyonel danışmanlık hizmeti alınması gerektiği belirtilerek bu amaçla ayrı bir bütçe ayırmak zorunluluğu olduğu anlatıldı.


Türkler çok sabırsız

16 Mart 2006 tarihli bilgi notunda Türk firmalarının Akdeniz ülkesi olmanın da getirdiği heyecanla Pekin Ticaret Başmüşavirliği'nden, Hong Kong veya Şanghay Ticaret Ataşeliği'nden alacağı birkaç sayfalık ithalatçı bilgisiyle hemen pazara girebileceğini, bir an önce böylesine büyük bir pazara mal satarak yüksek kazançlar elde edebileceğini düşündüğüne dikkat çekilerek "Halbuki Çin’de böyle bir imkân yoktur" denildi. Notta; bu ülkede 20 yılı aşkın süredir bulunan, Çin dili mezunu, Wuhan Üniversitesi’nden master dereceli, Pekin Büyükelçiliği ve Şanghay Başkonsolosluğu'nda Muavin Konsolos olarak uzun yıllar görev yaptıktan sonra Garanti Bankası Şanghay Temsilciliği'ni üstlenen Noyan Rona'nın “Başarılı iş yapmak istiyorsanız, Çin’i ve Çinlileri iyi tanıyın, kendinizi çok iyi tanıtın. Bütün bunlar için kesinlikle profesyonel danışmanlık alın ve mutlaka pazara girmek ve tutunmak için sabır gösterin” dediği kaydedildi.

Ütopik talepler bunalttı

Kimi zaman Ticaret Müşavirliği ve ataşeliğe “Çin ile iş yapmak istiyorum, ülkedeki her sektördeki bütün ithalatçı firmaların hemen listesini gönderin” şeklinde, daha ne yapacağına dahi karar vermemiş, piyasa ve Çin’de rekabetçi olabileceği sektörler hakkında en küçük çalışması bile olmamış firmaların, profesyonellikten uzak ve bu ülkede yüzlerce uzman çalıştıran ABD diplomatik misyonlarının bile cevap vermekte zorlanacağı tarzda, tek bir dış ticaret uzmanının görev yaptığı bir misyonun imkânları ile asla cevaplandırılamayacak ütopik taleplerinin ulaştığı ifade edilen notta, "Dünyada ticaretin tam anlamıyla bir uzmanlık ve kurumsallık gerektirir hale geldiği bir ortamda, bu yöntemle mal satabilmenin mümkün olmadığı herkesçe bilinmekteyse de Çin pazarına satabilmenin hiçbir şekilde mümkün olmayacağını bir kez daha belirtmek gerekir" görüşü savunuldu.

Hedef 125 milyon kişilik pazar

Bu pazarda başarılı olan dünya markalarının bizatihi kendilerinin Çinlileştiği anlatılan notta, kısa vadede hazır giyim sektöründe markanın yanında “stil” yaratabilen firmalarla pazara girmeye çalışılması gerektiği ifade edildi. Notta, "Çin’de 200 milyon dolayında yüksek gelir grubunda insan var. Bunun 75 milyon kadarı çok yüksek gelir grubundadır ve dünya markalarından vazgeçmeyeceği varsayılmalıdır. Geri kalan 125 milyon kişilik pazara odaklanacak ve dünya markalarının stilini hatırlatacak kumaş ve dizayn kalitesine yakın ancak daha uygun fiyatla pazara girecek ürünlerin ve bu ürünleri üreten firmaların şansının olabileceği düşünülmektedir" denildi.

İndirimli değil bindirimli fiyat

Dünyanın her yerinde bir otele toplu rezervasyon yaptırıldığında fazla müşteri getirmenin bir ödülü olarak bir miktar “grup indirimi” alınır. Ancak Çin'de, bir defada 10 adetten fazla oda için rezervasyon yaptırmak istenildiğinde, indirimli fiyat temini için ticaret ataşeliğimizin kontrat imzalamış olduğu otellerde bile, “bindirimli fiyat” talep ediliyor. Bunun nedeni sorulduğunda, “10 odadan fazla rezervasyon yapılması, otelin daha fazla personel tahsis etmesi, daha çok su, elektrik vs. kullanılması, daha fazla emek ve zaman harcanması demektir” şeklinde cevap veriliyor.

Hotel demeyin, fan dian deyin 

Çin'de eğer bir taksi şoförüne, Hilton Oteli için “Hilton Hotel” denilse anlamamaktadır. Mutlaka Hilton’un Çincesini ve duruma göre otel anlamına gelen “fan dian, bin guan, jiu dian” kelimelerinden birini söylemek gerekmektedir.

Şanghay'la Pekin'i birbirine karıştırmayın 

Şanghay bu ülkenin Çin’e ait pek de fazla bir şey bulunamayacak, Asya’nın New York’u olması için çaba gösterilerek tasarlanmış bir yerdir. Şanghay'a bakılarak Çin’in komünist bir rejimle yönetilmekte olduğunu algılayabilmek güçtür ve burada yaratılan imajı ülkeye genellememek gerekir.
(Bu haber, Referans Gazetesinin 11.04.2006 tarihli sayısında yayınlanmıştır.)

TÜRKİYE, ÇİN'LE BÜYÜK BİR ORTAKLIĞA GİTMEK İSTİYOR

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder